Categories
Uncategorized

Terveellisen ruuan valmistus on helppo hyvillä välineillä

Terveellisen ruuan valmistus on helppo hyvillä välineillä

Me kaikki tiedämme, että meidän tulisi suosia terveellisiä ruokavalintoja arjessamme. Joskus kuitenkin kiire, laiskuus, väsymys tai arjen yllätykset vaikuttavat siihen, mitä suuhun laitamme ja mihin aikaan. Kaikkeen ei ole mahdollista varautua, mutta tiettyjä valintoja tekemällä voimme parantaa mahdollisuuksiamme tehdä parempia ruokavalintoja arjessa. Tässä blogitekstissä autan sinua tekemään parempia ruokavalintoja.

Yksi helpompia tapoja tehdä hyviä valintoja on suunnitella kaupassa käynnit: milloin, missä ja mitä. Riittääkö yksi isompi kauppareissu vai pitääkö viikon aikana tehdä useampi pieni reissu? Suositko isoja marketteja, juoksetko tarjousten perusteella eri kaupoissa, käytkö torilla tai ostatko vihanneksia, kananmunia ja lihaa suoraan maatilalta? Erilaisilla talouksilla on erilaisia tarpeita: jos edullinen hinta on sinulle tärkein ostokriteeri, ei kannata pyrkiä ostamaan tuoreita luomuvihanneksia, ja jos laajat aukioloajat on sinulle tärkeä kriteeri ruokakaupan valinnassa, ei kannata ostoksia keskittää torikauppiaiden kojuihin, joilla on lyhyemmät aukioloajat.

Ruuanlaittovälineisiin kannattaa panostaa. Vaikka et olisi taitava kokki – ja ehkä nimenomaan juuri silloin – laadukkaat keittiövälineet ovat olennainen osa miellyttävää ruuanlaittokokemusta. Jos kasvisten pilkkominen on ollut vastenmielinen tehtävä, voit yllättyä, miten paljon kokemuksesi muuttuu kun hankit laadukkaan vihannesveitsen. Etenkin tomaattiveitsi on todellinen arjen yllättäjä: kun kerran olet tottunut tomaattien sujuvaan pilkkomiseen, ei entiseen enää ole paluuta. Laadukkaita keittiövälineitä löytyy esimerkiksi kotimainen fiskars valikoimista.

Viikon ateriat kannattaa myös suunnitella etukäteen. Sillä tavalla on helppo saada viikon ruokalistalle suunniteltua sopivissa suhteissa liha-, kala- ja kasvisruokapäiviä. Pidä mielessä ruokaympyrä, sopiva ruokailurytmi ja muista juoda tarpeeksi vettä päivän aikana. Terveellisten ruokavalintojen tekeminen on helppoa, kun on tehnyt hyviä valintoja jo etukäteen esimerkiksi suunnittelemalla viikon ruokalistat etukäteen.