Vähemmän hiilihydraatteja ruokiin

Vähemmän hiilihydraatteja ruokiin

Oletko kuullut vähähiilihyrdaattisesta ruokavaliosta? Varmasti olet, koska verkko on täynnä juttuja erilaisista ruokavalioista ja dieeteistä. Tärkeintä on kuitenkin syödä monipuolisesti vaikka se tänä päivänä voi olla melko haasteellista, koska suurimmassa osassa ruokia on paljon hiilihydraatteja. Tarvitsemme hiilihydraatteja siinä kun tarvitsemme myös proteiinia ja rasvoja. Kaikkien näiden ravintoaineiden tulisi olla tasapainossa, jotta ruokavaliomme olisi mahdollisimman terveellinen. Kerronkin tässä muutamia vinkkejä, joilla voi vähentää hiilihydraattien määrää, jos itsestä tuntuu, että omat ruoat ovat niitä täynnä.

Vaihda lasagnelevyt kesäkurpitsaan. Tämä on esimerkiksi helppo tapa tehdä Lasagnesta hieman vähemmän raskas. Kesäkurpitsa lasagnessa ei muita aineksia tarvitse lainkaan vaihtaa vaan valmistat lasagnen normaaliin tapaan. Paistat lihan pannulla ja valmistat tomaattikastikkeen. Juustokastike tehdään myös perinteisellä reseptillä mutta kannattaa huomioida lasagnen kastikkeiden määrä, koska kesäkurpitsasta irtoaa jonkin verran nestettä uunissa. Kun ainesosat ovat valmiiksi tehtyinä lasagnelevyjen sijasta viipaloi kesäkurpitsa ohuiksi paloiksi, joilla teet kerrokset lasagneen. Tämä on ehdottomasti mukava vaihtoehto perinteiselle lasagnelle.

Hiilihydraatteja on saatavilla nykyisin jokaisessa ruoassa. Tämän takia on hyvä muistaa helppo muistisääntö, joka toimii jokaisella aterialla. Kun on kyse hiilihydraateitsa kuten riisi, pasta, peruna tai vastaava, kannattaa huomioida nyrkkisääntö. Aseta oma kätesi nyrkkiin ja silloin saat mitan joka vastaa sitä määrää hiilihydraattia, mikä sinulla tuisi olla lautasella aterioilla. Tämän enempää ei hiilihydraatteja tarvitse. Pitämällä huolta tästä säännöstä on kuin veneen talvisäilytykseen laittaminen, jonka avulla varmistetaan, että pysymme kunnossa koko ajan.

Helppo tapa vähentää hiilareita on myös jatkaa esimerkiksi jauhoja mantelijauhoilla. Kun leivot leipää tai jotain muuta, voit korvata osan jauhoista mantelijauhoilla. Silloin hiilihydraattien määrä on vähäisempi kuin alkuperäisellä reseptillä. Halutessaan voi tietenkin korvata suurimman osan jauhoista, jollain toisella jauholla tai kuidulla, jossa on vähemmän hiilihydraatteja. Kaikkia hiilihydraatteja ei kannata leikata pois, koska se on meille tärkeä energiavarasto, jota tarvitsemme päivittäin. Tärkeintä on pitää määrät oikeina, niin sillä onnistuu.